فقر یه شبه به این 7 دلیل اتفاق می‌افته!

فقر واژه تلخی هست که شنیدنش برای لحظه‌ای می‌تونه ما رو آزار بده اما اون‌هایی که با اون دست و پنجه نرم می‌کنند به ناچار شاید به اندازه یک عمر از اون رنج می‌برند.

هدفم از نوشتن این مقاله نسبتا کوتاه این هست که اشاره‌ای داشته باشم به اتفاقاتی که می‌تونه یه شبه ما رو فقیر کنه. اعتقادم این هست که مطلع شدن حداقل 50 درصد احتمال بوجود اومدن خطر رو می‌تونه کمتر کنه. پس بریم تا این موارد رو با هم داشته باشیم.

اولین دلیل فقر: خوش باوری به وعده‌ها

سال‌هاست با وعده‌های مختلفی که در کشور ما توسط مدیران و مسئولین امر داده شده درگیر هستیم. وعده‌هایی مثل جهش تولید خودرو و جهش تولید مسکن از مهم‌ترین وعده‌ها هستند. به عنوان مثال افرادی که در سال 1401 وعده جهش تولید مسکن و خودرو رو باور کردند و انتظار ارزانی این دو مورد رو داشتند، نه‌تنها این اتفاق رقم نخورد بلکه ما شاهد رشد قیمت حداقل 70درصدی مسکن در اکثر مناطق تهران و همچنین انواع خودرو بودیم و احتمالا این افراد دیگه به راحتی نمی‌تونند صاحب مسکن و خودرو بشن و خوش باوری به وعده‌ها دلیل اصلی این اتفاق بود.

دومین دلیل فقر: خرید بد

شاید وقتی از خرید بد صحبت می‌کنیم خیلی از دوستان ناخودآگاه ماجرای بازار سرمایه(بورس) سال 1399 در خاطرشون بیاد. در کنار اون خرید سکه و دلار در سقف قیمت که در چند سال اخیر حداقل دو بار اتفاق افتاد هم از موارد خرید بد محسوب میشه. اما خرید بد بدترین اتفاقی که برامون رقم میزنه این هست که چند سال از برنامه‌های اقتصادی‌مون عقب می‌افتیم و می‌تونم دلیل اصلی رو آگاه نبودن و گرفتن تصمیمات غلط اقتصادی عنوان کنم. امیدوارم خرید رو جدی‌تر از همیشه بگیرید و این جمله که گفته میشه هر چی بخری سود کردی رو به‌طور کامل فراموش کنید و بررسی و محاسبات رو اولین و جدی‌ترین دلیل خرید بدونید.

سومین دلیل فقر: تصادف

تشکل جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها این آمار رو عنوان کرده که یک میلیون نفر در ایران به دلیل پرداخت خسارت‌های ناشی از تصادف دچار فقر مطلق شدند. چه بخوایم چه نخوایم این آمار قسمتی از واقعیت تلخ اقتصاد ماست و ممکنه با یک تصادف زندگی‌مون دگرگون بشه. تصادف رو جدی بگیریم.

چهارمین دلیل فقر: نوسانات اقتصادی

وقتی طلا بیش از 100 درصد و دلار بیش از 70 درصد در یک سال رشد قیمت رو تجربه می‌کنه، حتما چندین میلیون نفر به جمعیت زیر خط فقر اضافه خواهند شد. در چند سال اخیر با توجه به آماری که مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر کرده بیش از 10 میلیون نفر به جمعیت زیر خط فقر اضافه شدند که سال 1397 و 1401 بیشترین رشد قیمت و نوسانات اقتصادی رو تجربه کردیم. تنها راه اسیر نشدن در نوسانات اقتصادی افزایش آگاهی هست و بس.

پنجمین دلیل فقر: مال باختگی

طبق آماری که مرکز آمار، دیوان عالی و بانک مرکزی منتشر کرده، توی پنج سال گذشته میزان سرقت در ایران بیشتر از 4 برابر شده و از یک میلیون و 400 هزار فقره در سال عبور کرده. در سال 1401 تعداد پرونده‌های ورودی به دیوان عالی کشور به 95 هزار پرونده رسیده. همچنین در اقتصاد ایران در سال 1401، چهل و هفت هزار میلیارد تومان چک برگشتی ثبت شده و خیلی باید خوش شانس باشیم که جزو جمعیت مال باختگان نباشیم.

ششمین دلیل فقر: بیماری صعب‌العلاج

چه قبول کنیم چه قبول نکنیم همه‌ی ما ممکنه دچار بیماری‌های صعب‌العلاج بشیم. طبق آخرین اعلام رسمی وزارت بهداشت، سالانه 700 هزار ایرانی به علت هزینه‌های بالای درمان انواع سرطان به زیر خط فقر میرن.

هفتمین دلیل فقر:اتفاقات سیاسی

بعضی وقت‌ها یک اتفاق سیاسی قدرت خرید ما رو چندین برابر کمتر می‌کنه. ترامپ نمونه بارزی از این مورد بود و مواردی از این دست جزئی از زندگی تلخ اقتصادی ما محسوب میشن.

دقیقا به همین دلایل هست که ما باید:

1.سرمایه‌گذاری رو یاد بگیریم

2.روزهای تلخ رو پیش‌بینی کنیم

3.آموزش ببینیم و قدرت تحلیل خودمون رو افزایش بدیم

4.به داده‌ها و اطلاعات اقتصادی به‌روز و آپدیت دسترسی داشته باشیم.

 

امیدوارم هیچ فردی یه شبه دچار فقر نشه و باز هم تاکید میکنم که افزایش آگاهی می‌تونه تاثیر 50درصدی در این اتفاق داشته باشه. ممنون که تا انتهای این مقاله همراه بنده بودید. طراح زندگی اقتصادی خود باشیم.

شاد باشید و تاثیرگذار!

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد فروشگاه
اسکرول به بالا