این 5 سرمایه در خطرند!

شاید کمتر به این مورد بر خورده باشید و فردی به شما از سرمایه‌ هایی که در خطر هستند توضیحاتی رو ارائه بده. هدفم از نوشتن این مقاله دقیقا این هست تا سرمایه هایی که می‌تونند در خطر باشند رو معرفی کنم تا بیشتر از همیشه در این رابطه هوشیار باشیم.

اما شاید این سوال ذهن شما رو درگیر کرده باشه اگه این سرمایه ها در خطر هستند پس چرا در ایران هم‌چنان عده‌ای که جمعیت‌شون کم هم نیست به سرمایه‌گذاری در اونها می‌پردازند؟ جواب بسیار ساده‌س، این افراد به جای محاسبه ریسک و رسیدن به یک سود منطقی، به دنبال خطرپذیری و ایجاد شانس برای افزایش دارایی خودشون هستند و همین کار باعث میشه تا گاها تمام اونچه که دارند رو از دست بدن و چنانچه به نتیجه هم برسن در اثر شانس و اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی هست و نه هوشیار بودن و انتخاب درست. به شخصه هیچ‌وقت افراد خطرپذیر رو در دسته افراد آگاه و سرمایه‌گذار قرار نمیدم و به هیچ‌عنوان توصیه نمی‌کنم تا از چنین افرادی الگوبرداری کنید.

حالا بریم سراغ 5 موردی که در خطر هستند

خودرو چینی

هزینه نگهداری بالا، استهلاک شدیدتر، احتمال افت قیمت بیشتر و از همه مهمتر احتمال آزادسازی واردات، خودروی چینی رو پر ریسک کرده. مطمئن باشید در صورت آزادسازی واردات خودرو، مهمترین گروهی که متاثر میشه احتمالا همین خودروهای چینی باشه. این در حالی هست که به نظر من این در مورد خودروهای داخلی و خودروهای خارجی غیرچینی نمی‌تونه صدق کنه.

سپرده بانکی

پیش‌بینی رشد تورم ایران توسط بانک جهانی نشون میده ارزش سپرده‎‌های بانکی در حال افت شدیدی هست. با این حال اگه قصد دارید سپرده رو از بانک خارج کنید، این کار فقط با داشتن برنامه‌ای که بیشتر از 20 درصد بهتون سود بده جذاب هست؛ در غیر این صورت اگه ریسک و توانایی این برنامه‌ریزی رو ندارید بهتره صبوری کنید.

کسب‌وکار

پیش‌بینی تشدید رکود برای کسب‌وکارهای دوران باثبات، پیام بدی با خودش به همراه داره. اما با این حال تبدیل شدن به کسب‌وکارهای ارزشمند دوران بی‌ثباتی یا همکاری با بنگاه‌های بزرگ‌تر، می‌تونه این تهدید رو تبدیل به فرصت بکنه. منظورم از کسب‌وکارهای دوران باثبات فعالیت‌های مرتبط با حوزه‌های تفریح یا آموزش یا موارد از این دست هست. حوزه گردشگری قبل از کرونا جذاب بود اما الان دیگه این‌طور نیست.

زمین و ویلا

در دوره‌هایی که نااطمینانی‌های سیاسی تشدید میشن، معمولا زمین و ویلا به دو دلیل حقوق مالکیت ضعیف و احتمال نقدشوندگی پایین، جذاب نیستند. این روزها افق دید سرمایه گذاری خیلی کوتاه شده و اگه قصد سرمایه‌گذاری روی زمین دارید توصیه می‌کنم حتما خرید زمین سنددار با نگاه حداقل 5 ساله در برنامه‌تون باشه.

بورس

اینکه ما سهامی که از قبل خریداری کردیم و الان در ضرر هست رو به حال خودش رها کنیم، کار خوبی نیست. یادمون باشه نرخ بهره بین بانکی بالا و ارزش معاملات پایین در بورس، می‌تونه سرمایه‌گذاری در این بازار رو پرریسک کنه. اگه توی بورس هستید حتما آموزش ببینید و با برنامه منظم و مشورت با افراد حرفه‌ای بازار پیش برید.

دقت داشته باشید که معرفی این سرمایه‌ها به عنوان سرمایه‌های همراه با خطر به این معنی نیست که سایر سرمایه‌ها در خطر نیستند. هر سرمایه‌ای شامل تئوری عدم قطعیت می‌تونه بشه و نمیشه در هر نقطه از جهان به‌‍خصوص در کشور ما از سودسازی سرمایه‌ها اطمینان کامل داشت.

نتیجه این که:

شاید تورم مانع بزرگی برای کسب سود باشه اما در اکثر اوقات شاهد سبقت بازدهی بازارها از تورم بودیم. حساسیت سرمایه از اون چیزی که ما تصورش رو می‌کنیم بیشتر هست. سعی کنید بدون برنامه در این راستا تصمیم نگیرید.

خوشحالم که تا انتهای این مقاله با من همراه بودید. تجربه ثابت کرده در بلند مدت سود سرمایه‌گذاری از داشتن کسب‌وکار بیشتر بوده و توصیه می‌کنم یادگیری این مورد رو در برنامه زندگی‌تون قرار بدید. طراح زندگی اقتصادی خود باشید.

شاد باشید و تاثیرگذار!

 

 

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد فروشگاه
اسکرول به بالا