سرمایه گذاری و رعایت 1 نکته کلیدی در آن

در این مقاله قصد دارم تا در مورد سرمایه گذاری و سوالاتی که در این رابطه پرسیده میشه، نکات مهمی رو بهتون بگم. حتما تا انتهای مقاله همراه من باشید و میتونید از طریق کامنت، سوالات احتمالی خودتون رو از من بپرسید تا بهش پاسخ بدم.

سوالاتی که در حوزه سرمایه گذاری از من پرسیده میشه معمولا این چیزاست:

دلار تا کجا رشد میکنه؟

سکه تا کجا بالا میره؟

وارد بورس بشم یا نشم؟

بازار مسکن رو چطور می‌بینی؟

طلا بخرم یا نخرم؟

وارد بازار کریپتو یا فارکس بشم یا نشم؟

و کلی سوال شبیه به این…

آیا نمیشه به این سوالات سرمایه گذاری پاسخ داد؟

واقعیتش برای همه این موارد میشه جواب‌هایی رو داد، اما یه مسئله هیچ‌وقت حل نمیشه؟!

اگه برید و با حرف‌هام اقدام کنید و میزان ریسک فردی خودتون رو در نظر نگیرید، در آینده چه اتفاقی برای تصمیم‌گیری‌هاتون قراره بیفته؟

بطور کلی 2 اتفاق برای شما ممکنه بیفته؛ اگه شما اقدام به سرمایه‌گذاری کنید و منجر به سود بشه، ممکنه تبدیل به یک فرد ریسک‌پذیر بشید و از طرفی اگه فعالیت سرمایه‌گذارانه شما به سود ختم نشه، ممکنه تبدیل به یک فرد ریسک‌گریز بشید.

تازه این موارد زمانی اتفاق می‌افته که بدونید به چه اتفاقی بگید سود و به چه اتفاقی بگید ضرر؛ که خود همین هم فرمول‌های محاسباتی خودش رو داره.

راهکار درست در پروسه سرمایه گذاری چیه؟

راهکار اصلی این هست که ما خودمون رو بیشتر و بهتر بشناسیم. اگه میخوایم وارد این فضا بشیم باید بدونیم که در حال ورود به یک فرایند بلندمدت هستیم و نباید با عجله و بدون تحقیق و بررسی، کاری رو پیش ببریم. حتما میدونیم که نتیجه عجول بودن، از دست رفتن انرژی، زمان، آرامشِ روانی و پول ما خواهد بود و حتی بزرگترین سرمایه‌داران و ثروتمندان دنیا هم توصیه می‌کنند تا نگاه ما در حوزه سرمایه گذاری بهتره بلندمدت باشه تا بتونیم اون سود لازم رو ببریم.

تنها ریسک قابل کنترل

همیشه تاکید دارم که تنها ریسک قابل کنترل در سرمایه گذاری، ریسک فردی هست و میتونیم بگیم که اختیار کنترل این ریسک در دستان ماست. حالا این ریسک فردی تحت تاثیر چه عواملی قرار داره؟

بطور کلی ریسک فردی ما تحت تاثیر سه عامل هست:

تیپ شخصیتی ما: یعنی بدونیم که تیپ شخصیتی ما چی هست و دقیقا طبق همون پیش بریم و از مقایسه دیگران در فضای سرمایه گذاری با خودمون، پرهیز کنیم چون راهی جز شکست رو جلوی پامون نمیذاره.

اطلاعاتی که داریم: اطلاعاتی که ما در حوزه‌های مختلف و در طول مسیر زندگی کسب کردیم، بسیار مهم هستند و دقیقا میتونه باعث کمک و یا اطمینان بیش از حد در ما بشه. اطلاعات هم‌رساتا و مثبت در فضای سرمایه گذاری به ما کمک می‌کنند تا بهترین تصمیم رو بگیریم. گاهی اوقات هم اطلاعاتی رو از یک فرد خبره درخواست میکنیم تا بتونیم اطلاعات خودمون رو تکمیل‌تر کنیم و خب این موضوع میتونه میزان ریسک فردی ما رو کاهش بده.

تجربیات و آموزه‌های گذشته: باید این رو بدونیم که تجربیات خواه یا ناخواه در زندگی ما تاثیرگذارند. ما نمیتونیم نقش اونها رو نادیده بگیریم و حتی آموزه‌هایی که از خانواده خودمون داشتیم، از معلمان خودمون در مدرسه یاد گرفتیم و یا استادان در دانشگاه به ما آموختند، بخشی از ریسک فردی ما رو تشکیل میدن و بهتره اونها رو به دقت بررسی کنیم. خلاصه که ممکنه این تجربیات و آموزه‌ها، باعث هیجان اضافه شده باشند و یا برعکس مانعی برای اقدام ما در حوزه سرمایه‌گذاری باشند؛ پس نیازه تا بیشتر در خودمون جستجو کنیم.

ریسک فردی یعنی چی؟

ریسک فردی یعنی من چقدر حاضرم یک خطر رو بپذیرم؛ در واقع سطح پذیرش مخاطره در من چقدر هست؟

جالبه بدونیم هر چقدر که دانش ما با توجه به سه عاملی که توضیح دادم کمتر باشه، ریسک فردی ما میره بالاتر و هر چقدر که بتونیم دانش خودمون رو افزایش بدیم، میزان ریسک فردی ما کاهش پیدا میکنه.

خوشحالم که تا انتهای این مقاله با من همراه بودید. در دوره سانسوریا B یک گام رو بصورت کامل به سرمایه گذاری اختصاص دادم و با شرکت در این دوره میتونید به راحتی، در تصمیم‌گیری برای فعالیت در این حوزه و همچنین طراحی زندگی اقتصادی خودتون نقش داشته باشید.

شاد باشید و تاثیرگذار.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد فروشگاه
اسکرول به بالا